Hardlopen op hartslag doe je zo

Geplaatst op

Je loopt al een tijdje en je wilt je ontwikkelen in het hardlopen. Je wilt leren om bewuster en gerichter te gaan hardlopen. Minder bezig zijn met tijden en meer uitgaan van wat je lichaam aankan. Het hardlopen op hartslag is een manier waarbij je veel bewuster en gerichter gaat hardlopen. Op basis van jouw hartslagzones ga je heel gericht trainen op hartslag. Dat doe je adhv een test die je van tevoren doet. Uit deze test komt jouw omslagpunt en je hartslagzones, zodat je aan de hand van je hartslag wat en hoe je traint.

Trainen op hartslag wordt door veel hardlopers al gedaan. This is Running traint al jaren op deze manier. Zij begeleiden op deze manier hardlopers naar marathons. Dit doen zij op basis van het 14 km schema van Sportrusten. Dit schema is gebaseerd op het hardlopen op hartslag, waarbij de trainingen nooit langer zijn dan 14 km. Het hardloopschema start bij 10 km en bouwt zich op gedurende 100 dagen op waarbij de langste duurlopen aan het einde 14 km zijn. Korte duurlopen dus, maar het is een wetenschappelijk bewezen methode. En veel hardlopers hebben de afgelopen jaren laten zien dat het schema ook in de praktijk werkt.

Bij het trainen op hartslag is het belangrijk dat je een goede hartslagmeter hebt. Dit bepaalt namelijk jouw manier van trainen. This is Running adviseert lopers altijd een hartslagband te dragen. Dit aangezien de meting van de hartslag accurater is dan via de pols. Wanneer je gaat hardlopen op hartslag moet je hartslag oplopen in het begin van de training. Je start rustig en je laat langzaam de hartslag oplopen tot het punt waar je op wilt gaan lopen. Dit kan een rustige training zijn, waarbij je je hartslag op een laag niveau houdt of een intensieve(re) training waarbij je hartslag op een hoger punt ligt. Door de variatie van je trainingen geef je je lichaam de juiste prikkels en raak je steeds meer gewend aan het trainen op hartslag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *